OVAM en Wunderman Thompson helpen je Kwitten.

Op 17 november opende de OVAM het Kwitkot. Een Kwitkot? Dat is een frietkot zonder wegwerpmateriaal. Acteur Dominique Van Malder serveerde gratis frietjes aan iedereen die een herbruikbaar potje meebracht. De actie is het startschot voor een campagne waarin de OVAM iedereen aanmoedigt om te Kwitten, want Kappen met Wegwerp Is Top. ​

Maaltijdverpakkingen, bekers, zakjes, plastic bestek… veel producten gooien we na één keer gebruiken weg. En zelfs al kunnen we een deel recycleren: we hebben ze vaak niet eens echt nodig. Dus kunnen we beter kappen met wegwerp. Kwitten dus, van Kappen met Wegwerp is Top.

Wunderman Thompson Antwerp bedacht dit nieuwe werkwoord voor de OVAM en daarbij ook een lanceringscampagne met een stevige portie zelfrelativering. Of zeggen we beter: zelfrelaKwitering? Want een nieuw woord, dat vraagt om flauwe woordmoppen.

Zo kon je in het Kwitkot proeven hoe makkelijk het is om te Kwitten door een Kwitje met mayonaise of Kwitchup te bestellen. Ongegêneerd meegniffelen is toegestaan met Kwitloof- en kippeKwitmoppen in radiospots, of bullKwitmoppen op sociale media. Ook verschillende afvalintercommunales steunen de campagne met Kwitni hoe opvallende baches in recyclageparken. Agentschap Natuur en Bos roept bezoekers op om te Kwitten met affiches bij natuurgebieden. En zelfs winkels, horecazaken en gemeentes kunnen aan de slag met een kit (of Kwit?) vol communicatiemateriaal.

De Kwitten-campagne zal hierna nog vaker opduiken. Het nieuwe werkwoord maakt van herbruikbare alternatieven ook een nieuwe productcategorie. Zo zullen jonge ouders aangespoord worden om Kwitluiers te gebruiken, en de verplichte herbruikbare bekers op evenementen heten vanaf nu Kwitbekers. Hoe meer Kwitmoppen hoe beter. En hoe meer mensen stilstaan bij hun wegwerpgedrag en de prima alternatieven die bestaan.

Eindconclusie: echte winnaars Kwitten. En alleen een kwiet Kwit niet.

www.kwitten.be

OVAM-2100022_KWITTEN_NL20s_KWITloof_RMX2_160621.wav