Rode Kruis-Vlaanderen blijft plakken bij Wunderman Thompson

ANTWERPEN - 22 april 2021

Een verbanddoos, rolstoel, brancard … Met elke verkochte sticker geef je zoveel meer dan 5 euro aan het Rode Kruis. En dankzij die vele kleine bijdragen kunnen de lokale afdelingen blijven ‘helpen helpen’. Dat toont de nieuwe campagne van Wunderman Thompson: de nieuwe creatieve en strategische partner van Rode Kruis-Vlaanderen na de pitch in 2020. Voor het tweede jaar op rij zien we geen vrijwilligers op de kruispunten … maar wél in de reclamespot. En de sticker is te koop bij Delhaize, sommige lokale handelaren of online via koopdesticker.be.

De stickeractie van het Rode Kruis bestaat 60 jaar. Een speciale editie dus, al ware het niet dat corona voor de tweede keer stokken in de wielen steekt. Geen enthousiaste vrijwilligers aan de kruispunten om de stickers aan de man te brengen. En dat is een grote streep door de rekening als je weet dat de verkoop aan de kruispunten de belangrijkste pijler is van de actie. En een vaste afspraak op de agenda van de betrokken Rode Kruis-vrijwilligers.

Daarom pakt Wunderman Thompson vanaf 22 april uit met een pakkende campagne die op de befaamde kruispunten geshoot werd. Die illustreert dat de opbrengst van de verkoop integraal naar de lokale Rode Kruis-afdelingen gaat. Voor hulp- en opleidingsmateriaal, ziekenwagens, Rode Kruis-tenten en veel meer.

Naast de creatieve campagne werkte Wunderman Thompson samen met Rode Kruis-Vlaanderen ook een plan van aanpak uit om de stickeractie corona-proof te maken en de verkoop verder te optimaliseren. Een flexibel plan bovendien, dat steeds kan worden aangepast in functie van de geldende maatregelen. Dat gebeurde tijdens een online workshop samen met enkele lokale afdelingen, stakeholders en strategische partners van Rode Kruis-Vlaanderen.

Dimitri De Lauw, strategy director bij Wunderman Thompson: “De stickerverkoop is voor de vrijwilligers dé actie van het jaar. Nu ze ook deze editie niet op de kruispunten kunnen staan, trekken we andere registers open. Aan de hand van workshops met Rode Kruis-Vlaanderen en vrijwilligers zochten we hoe we digitaal konden optimaliseren. En ook hoe we de nieuwe distributiekanalen, zoals lokale handelaren en bedrijven, konden versterken. Zij kunnen gratis een toolkit downloaden om de stickerverkoop mee een boost te geven bij klanten en medewerkers. In die toolkit zitten e-mails, materiaal voor op hun sociale kanalen, spotjes voor in de zaak … ”
Ann Jansen, directeur marketing en communicatie bij Rode Kruis-Vlaanderen: “De sterkte van de mensen van Wunderman Thompson zit in hun totaalaanpak en hun digitale expertise, gecombineerd met het feit dat ze het merk Rode Kruis-Vlaanderen heel goed aanvoelen. Net daarom zijn ze de gedroomde partner, onder andere voor onze digitale activatiecampagnes, zoals deze stickerverkoop. Al tijdens de pitch slaagde Wunderman Thompson erin de kracht van het merk Rode Kruis-Vlaanderen te vertalen in een sterke campagne die de bevolking aanspreekt en activeert.

Naast een uitgesproken earned en owned-aanpak, wordt de stickercampagne ook crossmediaal uitgerold met een tv- en online video, display en sterk getarget social media-plan. De sticker met uitneembare Studio 100-plaatjes is nog tot 6 mei online verkrijgbaar op koopdesticker.be.

CREDITS:

• Agency: Wunderman Thompson Antwerp