VML helend voor Stichting tegen Kanker

Antwerpen, 27 februari 2024

In het kader van hun 100-jarig bestaan, organiseerde Stichting tegen Kanker vorig jaar een pitch. VML, toen nog Wunderman Thompson, overtuigde hen met een positionering en creatief voorstel. Nu lanceert het bureau een eerste campagne met daarin een hoofdrol voor Typhanie, een jonge vrouw van 33 jaar die borstkanker overwon dankzij wetenschappelijk onderzoek.

In de campagne volgt de kijker het genezingsproces van Typhanie, een jonge vrouw die drie jaar geleden werd getroffen door kanker. Een snelle aaneenschakeling van portretfoto’s toont hoe Typhanie in die tijd transformeerde, van ziek tot genezen. De foto’s zijn het werk van Frieke Janssens. In totaal werden 85 foto’s gecreëerd waarbij elk beeld is gebaseerd op foto’s die Typhanie zelf nam tijdens haar behandeling.

Het terugkrijgen van je haren na een chemokuur is voor veel kankerpatiënten een zeer emotioneel moment. Ook voor Typhanie. Omdat ze vanaf dat moment zichzelf steeds minder als patiënt zag en terug meer als mens. Haar haargroei symboliseert op een zeer begrijpelijke en eerlijke manier hoe ook de hoop groeit bij patiënten als de behandeling aanslaat.

Met de campagne wil Stichting tegen Kanker het belang van wetenschappelijk onderzoek nog eens benadrukken. Het is immers dankzij de vooruitgang in dit kankeronderzoek dat we steeds vaker deze ziekte kunnen verslaan. Daarom roept de organisatie op om dit onderzoek te steunen. Want zo kunnen we samen het onderzoek versnellen en gaan steeds meer mensen zoals Typhanie ‘van hoop naar overwinning’.

De campagne bestaat uit een tv-spot, een online video en een printadvertentie.

• Client: Stichting tegen Kanker
  • Client contact: Antonine Seynaeve, Charlotte Van Strydonck, Amélie Canalaz, Patricia Lanssiers
  • Agency: VML Belgium
  • Chief Creative Officer: Klaartje Galle